Dievo Apvaizda
Dievo globa žmogumi ir visu pasauliu krikščionių teologijoje yra vadinama Dievo Apvaizda.
Dievas kiekvienam žmogui dovanoja gyvybę, suteikia sąlygas tobulėti ir dvasiškai augti, padeda jam daryti gerus darbus ir suvaldo pasaulyje egzistuojantį blogį pakeisdamas jo veikimą į gerus padarinius. Tokį Dievo veikimą mes vadiname Dievo Apvaizda.
Apvaizda yra Dievo valia, kuri valdo visa, kas egzistuoja. Apvaizda veikia dvejopai. Kadangi Ji neabejotinai yra absoliutus gėris, Dievo valia veikia be kliūčių. Jei pasaulyje vyksta kažkas blogo, tai vyksta ne Dievo valia, bet tik todėl, kad Jis leido tam atsitikti, ir todėl, kad patys žmonės stabdo Dievo valios pasireiškimą21.
Dažnai sakoma: "Viskas vyksta pagal Dievo valią". Tai nėra tiesa. Dievo valia yra tik gera; blogis jai prieštarauja. Žmogus, valingai ar nevalingai darydamas blogą veiksmą, sąmoningai ar nesąmoningai priešinasi Dievo valiai. Tuo pačiu, Dievo Apvaizda veikia taip, kad Dievas gali net blogus žmonių poelgius paversti naudingais.
Kartais žmonės klausia: kodėl Dievas nebaudžia nusidėjėlių, nusikaltėlių, niekšų, kodėl leidžia blogiui vykti, kodėl leidžia nedorėliams gyventi tarp gerųjų ir daryti blogus darbus? Tai nereiškia, kad Dievas toleruoja blogį ar jam pritaria, tai reiškia, kad jis yra be galo kantrus. Psalmėse sakoma: „VIEŠPATS yra gailestingas ir mylintis, lėtas supykti ir kupinas ištikimosios meilės. Ne visą laiką jis barsis nei bus supykęs per amžius. Jis elgiasi su mumis ne pagal mūsų nuodėmių dydį nei atmoka mums pagal mūsų kaltes“ (Ps 102, 8-10).
Jei Dievas panorėtų automatiškai atmesti bet kokį blogio pasireiškimą žmogaus prigimtyje, Jis turėtų iš žmogaus atimti laisvą valią. Tokiu būdu Jis paverstų jį marionete, o visą žmoniją – lėlių teatru. Dievas tikisi, kad žmogus kiekviename savo gyvenimo etape pastoviai rinksis gėrį - ne prievarta, o savo noru. Blogis Dievui visada yra bjaurus, tačiau Dievas ne visada sustabdo blogį, gerbdamas žmogaus laisvę ir jo teisę rinktis - teisę, kurią Jis Pats jam apdovanojo.
Tačiau joks blogas poelgis nepraeina be pasekmių, ir jei žmogus padarė nuodėmę ir neatgailavo, jis tikrai sulauks bausmės - tiek šiame gyvenime, tiek būsimajame. Senajame Testamente Dievas apie Save sako: „VIEŠPATS, VIEŠPATS, esu gailestingas ir maloningas Dievas, lėtas pykti, gausus gerumo ir ištikimybės, lydintis gerumu lig tūkstantosios kartos, atleidžiantis kaltę, nusižengimą ir nuodėmę, tačiau nepaliekantis kaltųjų be bausmės…“ (Iš 34, 6-7).
Dievas viską žino; nuo Jo niekas nėra paslėpta; Jis mato ateitį kaip dabartį. Tačiau tai nereiškia, kad žmogaus gyvenimas yra iš anksto nulemtas. Krikščionybė netiki, kad viskas nulemta iš anksto, netiki likimu ar lemtimi. Dievas žino visus būsimus žmogaus poelgius - tiek gerus, tiek blogus. Tačiau tai nereiškia, kad žmogus, susidūręs su pasirinkimu tarp gėrio ir blogio, jau yra nulemtas vienam ar kitam veiksmui: pasirinkimas priklauso nuo jo laisvos valios.
Iš Dievo valios, nukreiptos tik į gėrį, ir žmogaus valios, kurioje gėris ir blogis dažnai persipina, derinio galiausiai susiformuoja kiekvieno žmogaus likimas. Tačiau Dievas rūpinasi visais, net ir tais, kurie sąmoningai pasuka blogio keliu, Jo Apvaizda jų taip pat neapleidžia.